Kitketäänkö normiviidakon rikkaruohot?

Kaikki haluavat nyt vähentää normeja. Onko lakien ja sääntöjen määrä villiintynyt? Kenellä on ketunhäntä kainalossa?

Turhien sääntöjen ja lakien purkaminen on tärkeää. Osa normeista on vanhentuneita tai säädetty ajattelematta loppuun saakka. Toisaalta moni ärsyttävä sääntö on tarpeellinen, kun sitä ajattelee pidemmälle. Usein säännöt ovatkin politiikkaa - joku priorisoi kaivoksen oikeutta päästää jätevetensä järveen, toinen järviveden puhtautta. Jollekin on tärkeää että yöllä on hiljaista, kun joku toinen vapauttaisi ravintolaterassit sääntelystä.

Tuskin kukaan kannattaa sääntöjä, joista ei hyödy kukaan. Silti sellaisiakin on, rakentamisen normit kalleimmasta päästä. Esimerkiksi Vantaalla 60-luvun kerrostaloasuntoja ostaneet eivät voineet remontoida kylpyhuoneitaan isommiksi, koska nykynormien mukaan ne olisi pitänyt tehdä vieläkin isommiksi, eikä niin suuria rakenteellisia uudistuksia kantaviin seiniin pysty tekemään kohtuuhinnalla. Valtuustoaloitteeni kunnan omien rakennusnormien väljentämisestä hyväksyttiinkin suoraan ilman jatkokäsittelyä. Helsinki seurasi perässä.

Normit ovat niin epäsuosittuja, että niiden varjolla myydään mitä tahansa. Suomen ensimmäinen "normiministeri" Sanni Grahn-Laasonen esimerkiksi ehdotti norminpurkulistassaan, että henkilöjunaliikenne avataan kilpailulle. Koska Suomessa on vain yhdet, jo valmiiksi heikossa kunnossa olevat raiteet, aiheuttaisi raideliikenteen yksityistäminen valtavasti uutta byrokratiaa ja normeja. Britanniassa yksityistäminen johti kaaokseen kalliista tukijärjestelmistä ja lisäbyrokratiasta huolimatta.


Myös pääministeripuolue keskusta on tehnyt omia, etenkin maanviljelijöiden tilanteen helpottamiseen pyrkiviä norminpurkulistojaan. Vaikka normien purusta eniten puhuneet puolueet ovat hallituksessa, on normien purkaminen jäänyt näpertelyksi. Parkkikiekkojen värin vapauttamista on vaikea pitää merkittävänä voittona Suomen kansalle.

Tärkeintä onkin löytää isot korjaamista vaativat asiat. Norminpurussa pitää pyrkiä määrän sijaan laatuun. Esimerkiksi erottamalla talletus- ja liikepankit kokonaan toisistaan voidaan paitsi estää keinottelua myös purkaa satoja normeja. Yksi tehokas normi voi korvata sata tehotonta.

Jussi Saramo, jussi.saramo@vasemmisto.fi

Seuraa meitä Facebookissa